Marknadsföring i annorlunda tider
Hur kommer företagets varumärke påverkas under tiden?
Vad kommer egentligen i kölvattnet av covid-19? Har kunder och leverantörer samma inställning till ert företag och era produkter? Finns ni kvar i kundernas medvetande? Ser leveranstider och volymmängder ut som innan krisen?
Hypotetiska frågor såklart och inget vi med säkerhet kan svara på men viktigt att ha i åtanke om man väljer att strama åt marknadsföringsbudgeten och försvinna ifrån marknaden under en längre period.
Det sägs att nedskärningar av marknadsföring under en period av 1 år tar minst 2 år att bygga upp igen.
Se till att trots bistra tider utnyttja era befintliga kanaler i sociala medier (Facebook, LinkedIn, Instagram etc.). Berätta att ni fortfarande finns, uppdatera och utbilda kunder och leverantörer inom ert produkt/tjänsteområde. Finns det kanske ett gäng återkommande frågor som ni kan ge svar på i förebyggande syfte?
För hur som helst kommer inte era kunder att gå under jorden fullständigt och gömma sig under täcket utan vare sig telefon, dator eller andra kommunikationsmedel. De kommer mest troligt att fortsätta surfa på mobilen, läsa e-post, skanna flödet på Facebook och LinkedIn samt läsa morgontidningar.
← Tillbaka